"Ilargia uretan"

2024/06/21etik 2025/02/23ra

Ilargia uretan Nafarroako Museoak paisaiaren ikuspegia erakusteko duen nahian du jatorria. Izan ere, gure lurraldean hain jorratuta dagoen gaia da, artista nafarrena, eta Celia Palacio Ochoari egindako enkargua. Komisarioak hiru izaera dituen proiektu bat aurkeztu du: duela urte gutxira arte emakumeen egiletzaren arte-lanak bilduma publikoetan eta panorama artistikoan izan duen presentzia eta ikusgarritasun eskasa konpontzea; garai, diziplina eta proposamen artistiko eta didaktikoak integratzea, ez bakarrik arte plastiko eta bisualen esparruan, baita gogoeta soziologiko eta filosofiko baterako azterketa-material baliotsu gisa ere.

Proiektuari buruz

Erakusketak paisaiaren generoari heltzen dio, 1894 eta 1993 bitartean jaiotako 34 artista nafarren (edo Foru Komunitatearekin lotura artistikoak dituztenen) hainbat ikuspegitatik. Hiru artista belaunaldi osatzen dute, eta horien 55 obra erakusten dira.

Hartzen duen aldiaren zabaltasunak biltzen dituen lanen aniztasuna baldintzatzen du, estilo, diziplina, teknika eta proposamen artistikoei dagokienez. Pinturak, marrazkiak, grabatuak, argazkiak, eskulturak, instalazioak, collageak, fotomuntaiak, ehunak, zeramika, bideoa erakusten dira, denbora horretan paisaian bertan eta hura irudikatzeko moduan gertatutako aldaketak islatzen dituztenak.

Material artistiko horren bitartez, erakusketak planteatzen du, ingurune natural eta sozialak eta bere eraldaketa azkarrak artisten obra osoa trukatzea bezala, hau, aldi berean, bisitariarentzat, ikerketarako eta hausnarketarako ezinbesteko materiala da, bere ingurunean eragiteko, begirada zabaltzeko eta "errealitatea" ulertzen laguntzeko ahalmenarekin.

Hemen biltzen diren begirada eta proposamen ezberdinak sei obra edo "solasaldi" multzotan antolatzen dira, mito klasikoekin titulatuak, obrak bildu diren gaiak gogora ekarriz. Belaunaldien arteko eta diziplinarteko elkarrizketak ezartzen dituzten solasaldiak. Hala, honako gai hauek planteatzen dituzte: nondik begiratzen dugu?, zer begiratzen dugu?, nola begiratzen dugu?, ba al dago errealitate bat edo "errealitate" asko? Guztiak ikusiko ditugu? Nola heltzen diete artistek gai horiei? Nola aldatu da paisaia, genero eta giza produktu gisa, azken mende honetan?
Museoen diseinua Murariak eta José Miguel Parra Comunicacion-ek egin dute.

Relación de artistas

Greta Alfaro (Pamplona, 1977)
Lydia Anoz (Pamplona, 1925 -2017)
Iranzu Antona (Pamplona, 1979)
Elena Asins, (Madrid, 1940 – Azpiroz, 2015)
María Azkarate (Vitoria-Gasteiz, 1977)
Piluca Azparren (Pamplona, 1947)
Isabel Baquedano (Mendavia, 1929- Madrid, 2018)
Conchita Bardají (Jaca, Huesca, 1972)  
Francis Bartolozzi (Madrid, 1908 – Pamplona, 2004)
Adela Bazo (Cascante, 1905 - Buenos Aires, 1989)
Concha Cilveti (Pamplona, 1942)
Nerea de Diego (Pamplona, 1974)
Pilar García Escribano (Murchante,1942)
Karle Garmendia (Oroz-Betelu 1898, Pamplona, 1983)
Elena Goicoechea (Pamplona, 1922 -2013)
Asunción Goikoetxea (Pamplona,1962)

Elena Goñi Goicoechea (Pamplona, 1968)
Mercedes Goñi Navaz (Pamplona,1945)
Amaia Gracia Azqueta (Pamplona,1985)    
Isabel Ibáñez (Pamplona, 1946)
Rosa Iribarren (Tudela, 1894, Madrid, 1958)
Alicia Irigoyen (Zudaire,1962)
María Jiménez Moreno (Pamplona, 1978)
Marisa Mantxola (Donostia-San Sebastián, 1967) 
Ana Mari Marín (Elizondo, 1933-2020)
Amaia Molinet (Lodosa, 1988)
Isabel Peralta (Pamplona, 1921- Alicante, 2007)
Txon Pomés (Pamplona, 1956)
Meryan Rivers (Bilbao, 1972)
Teresa Sabaté (Pamplona, 1955)
Carmen Salgado Amado (Lima, Perú, 1960).
Sagrario San Martín (Pamplona, 1952)
Amaya Suberviola (Mendavia, Navarra, 1993)
Gentz del Valle (Lekeitio, 1957)

Sei solasaldi

Hautatutako 55 obrak sei obra multzotan edo "solasalditan" aurkezten dira, eta horietan belaunaldien arteko eta diziplinarteko elkarrizketak ezartzen dira. Antolaketa horrek lanak kronologikoki linealki azaltzea saihesten du, haien artean sortzen diren harreman estetiko, diziplinar, estilistiko, kontzeptual, emozional eta kulturalei buruzko ikerketari bide emateko.

Sei solasaldiek mito klasikoak dituzte izenburu, artelanak bildu dituzten gaiak gogora ekartzen dituztenak, eta erakusketak planteatzen dituen gaietan bete-betean sartzen gaituzten bi lanek osatzen dituzte: nondik begiratzen dugu?, zer begiratzen dugu?, nola begiratzen dugu?, badago errealitate bat edo "errealitate" asko? Zein da artisten ikuspegia? Obra horiek Isabel Baquedanoren "Autorretrato de espaldas" pintura eta "Perspectiva. Lekuz kanpo "Gentz del Valle.

Lehenengo solasaldian, "Narciso" izenekoan, artistek beren margolan eta akuarelekin inguruko paisaien islak erakusten dizkigute.
Bigarren solasaldian, "Fauno" izenekoan, hamalau artelan daude, pinturak, marrazkiak eta grabatuak, belaunaldi ezberdinetako hamaika artistaren begirada eta paisaia irudikatzeko modua erakusten dutenak.

Hirugarren solasaldiak, "Argos" izenekoak, gizakiak errealitate osoa begirada eta ezagutzara biltzeko duen ezintasunari buruz hausnartzera bultzatzen du.

Laugarren solasaldia, "Ikaro", inguruaren beste irudikapen artistiko mota bat erakusten duten zortzi lanek osatzen dute: kartografiak, planoak eta garaiera bateko perspektibak.
Bosgarren solasaldia, "Hades", bederatzi artelanez osatua, erakusketaren amaieran ikusgai dagoenaren preludioa da. Artistek heriotzaz eta gaur egun ditugun arazo larriez hitz egiten dute hemen.
Epilogoak, seigarren solasaldi gisa, hiru proposamen artistiko aurkezten ditu, dramatismo eta umore beltz handiagoarekin edo txikiagoarekin, zibilizazio "garatuek" ingurune naturala suntsitzeari buruz dituzten ikuspegiak erakusten dituztenak.

Jarduerak eta katalogoa

174 orrialdeko katalogo bat argitaratu da, Celia Palacio Ochoa erakusketaren komisarioaren eta Juan Zapater 2010 eta 2022 artean Bilbaoarte zuzendu zuen idazle zinematografiko eta kazetariaren testuak eta ikusgai dauden lan guztien irudiak biltzen dituena. Diseinua José Miguel Parra Comunicacion-ek egin du.


Nafarroako Museoan eta Nafarroako Gobernuaren Argitalpen Funtsean (Navas de Tolosa kalea, 21) eros daiteke, 20 eurotan. 


Komisarioak bisita bat eskainiko du ekainaren 23an, igandea, 12:30ean. Sarrera doakoa da, egun horretako 11:00etatik aurrera gonbidapena jaso ondoren. Edukiera mugatua. Beste bisita eta jarduera batzuk garaiz iragarriko dira.

Celia Palacio Ochoa, erakusketaren komisarioa

Nafarroako arte garaikidearen hedapenean eta prestakuntzan esperientzia duen eta kartografiaren arloan ingeniari agronomo gisa lehen lan-esperientzia duen pertsona bikoitza da.
Ondoren, Hezkuntza Zientzietako eta Kulturarteko Hezkuntzako lizentziatura duten ikasketak egin zituen, eta hamahiru urteko etapa ireki zuen hezkuntza bereziaren esparruan. Hor hasten da arte plastikoak eta ikusizkoak aplikatzen, ikasleen garapena errazteko.
 

 

2011n, Canvas arte-galeria sortu eta zuzendu zuen Iruñean, eta Nafarroako artea zabaldu zuen bertako eta nazioarteko hainbat erakusketarekin.
Esperientzia horren ondoren, Arteterapia Master bat egin zuen, praktika artistikoak pertsonen garapenean eta ongizatean dituen onuretan sakontzeko. Gaur egun, arteterapia, zeramika eta bestelako proiektu artistikoak uztartzen ditu bere estudioan eta hainbat erakunderekin lankidetzan.


Erakusketen artxibo historikoa