Apirila Kaperan ateak irekitzen ditu

2024ko Apirila kaperan programak aniztasuna ezaugarri duten zazpi proposamen ditu: zuzeneko musika duen film bat, lau kontzertu, aurkezpen/erakusketa artistiko bat eta dantza ikuskizun bat.

Martxoaren 28tik apirilaren 19ra bitartean izango dira, 19:30ean, Nafarroako Museoaren kaperan. Sarrera doan lekua bete arte, emanaldiaren egunean bertan gonbidapenak jaso ondoren, 18:00etatik aurrera. Apirilaren 12an izan ezik, 19:00etan izango baita areto nagusian (sarrera librea).

Programa

MARTXOA
Osteguna 28, Pasión y Muerte de Cristo, 1902, Josetxo Fernández de Ortega (harmoniuma) (filma zuzeneko musikarekin)


APIRILA
Osteguna 4, Contradanza, Mikeleiz-Zucchi Duo (saxofoia eta akordeoia)
Ostirala 5, Solearis punk, Luis Mariano eta Germán Carrascosa (flamenkoa punkarekin elkarrizketan)
Asteazkena 10, Lorca, un rato, un minuto, un siglo, Paco, Ekhi eta Urko Ocaña (proposamen poetiko-musikala)
Ostirala 12, EXOTIC, Monika Aranda (erakusketa proiektuaren aurkezpena eta hitzaldia)
Asteazkena 17, Itak, Emilie Camacho, ATALAK Sarea-DNA Programa, (dantza garaikidea)
Ostirala 19, Silentium, Zabaldika laukotea


 

Programazio zehatza

Programa martxoaren 28an hasiko da, Ostegun Santuan, zuzeneko musika duen filmarekin: Pasión y Muerte de Cristo (Ferdinand Zecca eta Lucien Nonguet, 1902-04). Alberto Cañada Nafarroako Filmategiko Programazio zuzendariak aurkeztuko du eta Josetxo Fernández de Ortega musikari eta konpositoreak girotuko du, zinema muturako soinu-bandak konposatzen eta interpretatzen herrialdeko aditu handienetako bat.
Kristoren bizitzak ez zuen azalpen handiagorik behar, publiko guztiak ezagutzen baitzuen. Pathé etxe hasiberriak, XX. mendearen hasieran, bere ekoizpena eta banaketa elikatzeko gaiak behar zituenak, film hau ekoiztu zuen. 1902an 27 eszena edo koadro filmatu zituzten, gero beste batzuk gehituz, zinta honen 32 uneak osatu arte.
Pelikula honen proiekzioak zine aretoetan, zentro erlijiosoetan eta baita elizetan ere egin ziren. Toki horietan, izaera erlijiosoko zintak ikusi ahal izan ziren, harik eta ikuskizun hau Jainkoaren tenpluetan berariaz debekatu zen arte, 1912ko dekretu pontifizioaren bidez. Misiolariek ebanjelizatze osagarri bezala erabili zuten Asian eta Afrikan urte askoan.

Apirilaren 4an, ostirala, "Mikeleiz – Zucchi Duo" ikuskizuna izango da, Roslamc Mixed Ensemble Award 2021 Sariaren irabazleak eta City Music Foundationeko artistak.
Londresen sortutako taldea da eta David Zucchi saxofoi jotzaile kanadarrak eta Iñigo Mikeleiz-Berrade akordeoi jotzaile espainiarrak osatzen dute. Royal College of Music-eko eta Royal Academy of Music-eko graduatuek, hurrenez hurren, elkar esploratzeko eta artatzeko espiritu baten pean sortu zuten bikotea.
Mikeleiz-Zucchi Duoren errepertorioak birimajinatutako obra tradizionaletatik hasi eta saxofoi eta akordeoiaren konbinazio bakarrean kokatutako errepertorio moderno eta inprobisaziora arte hartzen du.
Bere programa garai eta kultura desberdinetako dantzan oinarritzen da, Frantziako XVI. mendeko gorteetatik hasi eta eragin folklorikodun eskoziar musikaraino, Ekialdeko Europako musika tradizionaletik hasi eta Tango Berriraino.

Hirugarren ikuskizuna apirilaren 5ean, ostirala, izango da, "Solearis Punk" taldearen kontzertuarekin. Kontzertua Luis Mariano gitarrista flamenkoak, konpositore eta musika ekoizleak eta German Carrascosa gitarrista iruindarrak osatzen dute.

Musikaren sustraietan eta adar ezberdinetan sakontzen duen proiektua da, herri musikaren ikuspegi internazional eta abangoardista bilatuz. Flamenkoa, bluesa, folk amerikarra, irlandarra, punka eta musikaren lehen mailako ikuspegia ardatz duten beste estilo batzuk elkarrizketan jartzea da ideia.

Luis Mariano eta Germán Carrascosak euren sormen elkarrizketaren emaitza eskainiko dute 60 minutuko ikuskizuna eskainiz, non gitarraren bi ikusmoldeek bat egiten duten PUNK izeneko sorkuntza berri batean, bereziki Nafarroako Museorako sortua eta bere Apirila kaperan zikloa. Emaitza sorkuntza berria izango da.

Egitarauarekin jarraituz, apirilaren 10ean, asteazkenean, proposamen poetiko-musikala egingo da: Lorca, un rato, un minuto, un siglo. Proposamena Paco Ocañak osatzen du, Ekhi Ocaña txirula jotzailearekin eta Urko Ocaña gitarra eta santurrarekin.
Proposamen poetiko-musikal honek Federico García Lorcak bere obraren aukeraketa antologiko baten bidez sortutako mundu poetiko aberatsean barneratzen gaitu. Errezitaldian, Paco Ocañak errezitatutako loriar poemak Urko Ocañaren (gitarra eta santur) eta Ekhi Ocañaren (flauta) zuzeneko musikarekin uztartzen dira, Federikok berak bere hitzaldi eta errezitaldietan egiten zuen bezala.

Apirilaren 12an, ostirala, Monika Aranda artista garaikidearen "EXOTIC" erakusketa eta aurkezpenaz gozatu ahal izango da.
Arte-erakusketak, lehengai gisa, ingurune naturaletik kendutako landare exotiko inbaditzaile bat erabiliko du, teknika tradizionalen araberako txirikordatze-egituraren gainean. Naturan eragin positiboa sortuz, hausnarketara gonbidatuz eta prozesu artistiko garaikidearen, elkarreragiten duen testuinguru geografiko eta kulturalaren eta ingurumen-zientziaren arteko diziplinarteko topaketa bultzatuz.
Exotic, argazki-sail batekin batera, Arbola 2024 jaialdiaren barruan kokatzen da, artea eta zientzia lotzen dituen ekitaldi-basoa, trantsizio eko-sozialeko garaietan zuhaitz-unibertsoarekin harremana duten ikuskizun, erakusketa, hitzaldi, proiekzio, ibilaldi, tailer eta egoitzen bidez (www.arbola.net).

Nafarroako Museoak, ATALAK Sareak eta DNA programak Peneloperen hermeneutikan oinarritutako ikerketa koreografikoa irekitzea proposatzen dute, dantzatutako mugimenduaren poetika esploratuz diziplina arteko fusioaren bidez.
Datorren asteazkenean, apirilaren 17an, Emilie Camacho koreografo eta interpreteak, Dantzaz Errenteriako dantzaren profesionalizaziorako zentroko interpreteekin batera, mugimenduaren poetika aztertzea proposatzen du. Horrela, Emilie Camachok Steve Paxtonen inprobisazio-tekniken, Jackson Pollocken trantzearen irudizko bat-bateko konposizioaren eta Rudolf Labanen tekniken eragina duen ikerketa koreografiko batekin jarraitzen du.
Camachok artista horietaz elikatu nahi du, "kontzientzia hartzeko eta, beraz, bien arteko espazio-harremana finkatzeko, benetako mugimendua sor dadin ahalbidetzeko eta, aldi berean, mugimendu hori ikusteko artea garatzeko".

Ikuskizun egitarau zabal honi amaiera emateko, apirilaren 19an, ostirala, Josetxo Goia-Aribe saxo tenorrak zuzentzen duen Zabaldika Laukotearen, Peio Ruiz Huici eta Pedro Latasa López tenoreen eta Julián Irulegui Casi baritonoaren ahotsak gozatu ahal izango dira. Musika koralak emaitza heterodoxo eta ezberdina lortuko du.
Hiru ahotsek, saxo batek eta elizen erreberberazioak berak, tenpluek eta historia duten lekuek osatuko dute musika talde berritzaile honen soinu gorputza. Kontzertuak izaera profano eta erlijiosoa duten 11 konposizio izango ditu; hori bai, lasaitasun, lasaitasun eta emozio-karga handiko giroan. Elizetako tenpluek eta antzeko eremu akustikoek -zalantzarik gabe- mesede egingo diote horri.